UmanoUmanoUmanoUmano
  • Home
  • Diensten
    • Digital
    • Boost
    • Traject
    • Coaching
  • Betrokken medewerkers
    • umanoScan
    • umanoPlan
    • scan je organisatie
  • Cases
  • Inspiratie
    • artikels
    • whitepaper
  • Over ons
  • Contact
  • Home
  • Diensten
    • Digital
    • Boost
    • Traject
    • Coaching
  • Betrokken medewerkers
    • umanoScan
    • umanoPlan
    • scan je organisatie
  • Cases
  • Inspiratie
    • artikels
    • whitepaper
  • Over ons
  • Contact

Digitalisering samen met medewerkers en klanten

startpagina > cases

Samenwerking bij digitale transformatie

Digitaliseren van processen voor meer efficiëntie voor medewerkers en een betere ervaring voor de klanten van Agence Driemo

Uitdaging

Agence Driemo (vakantieverhuur) wou via een nieuwe website zijn klanten beter bedienen. Van deze opzet hebben wij gebruik gemaakt om zowel de digitale dienstverlening naar de klanten te verbeteren en dit ook door te trekken naar het verder digitaliseren van de administratie voor de medewerkers van Agence Driemo.

Aanpak

Tijdens observaties werden de processen van de medewerkers van Agence Driemo in kaart gebracht. Alle touchpoints werden in kaart gebracht en van daaruit werden verbeteringen voorgesteld. 
De volgende stap was om een prototype te bouwen van de nieuwe digitale tools die door middel van een rollenspel getest werden met de medewerkers (en de klanten) van Agence Driemo. Door op deze manier te werken wisten we op voorhand wat zou werken en wat niet, waardoor de technische ontwikkeling van de nieuwe systemen ook efficiënter kon verlopen.

Resultaat

Door een holistische aanpak waarbij zowel naar de eindklant als de medewerker werd gekeken, waren we in staat om een efficiëntere interne werking op te zetten met een verhoogde productiviteit (zonder bij te moeten schalen naar extra personeel), maar werd ondertussen ook de dienstverlening naar de eindklant nog verder verhoogd, onder andere door intelligente automatisering door middel van digitalisering.  Hierdoor is er tijd vrijgekomen bij de medewerkers om nog meer in te zetten op kwaliteitsvolle interacties met hun klanten.

Wil je ook je processen digitaliseren?

Ontdek meer over umano DESIGN
ontdek DESIGN

Burgerparticipatie in Destelbergen

startpagina > cases

Burgerparticipatie in Destelbergen

Het gemeentebestuur wou inspraak bij de invulling van een nieuwe sport- en recreatiesite.

Uitdaging

Via het Adviesforum Sport en Beleving wou de gemeente Destelbergen de burgers betrokken bij het bedenken van initiatieven voor de invulling van een nieuwe sport- en recreatiesite.

Aanpak

We organiseerden een brainstormsessie voor burgers en (sport)verenigingen van de gemeente en lieten hen ideeën bedenken binnen een vijftal thema’s.

Resultaat

De brainstormsessie bracht bijna 500 ideeën op. Deze werden bezorgd aan de kernraad van het Adviesforum Sport en Beleving zodat een advies kon geformuleerd worden aan het gemeentebestuur.

Umano ondersteunde de sportdienst perfect in het verzamelen van ideeën van burgers. De wisselwerking tussen de burgers doet nieuwe ideeën of inputs ontstaan.

N.V., sportdienst Destelbergen

Op zoek naar een teambuilding met impact op de werkvloer?

Ontdek meer over umano BOOST
ontdek BOOST

Teamdag Wellopet

startpagina > cases

Teamdag Wellopet

Met het oog op verdere groei, organiseerden we voor het huidige team van Wellopet een workshop rond onderlinge samenwerking en communicatie.

Uitdaging

Wellopet streeft ernaar om de beste werkplek te zijn voor professionals in de dierenzorg. Hoe kan je zo’n positieve bedrijfscultuur creëren?

Aanpak

We zorgden voor een verscheidenheid aan opdrachten en reflectie-vragen om elkaar beter te leren kennen, vertrouwen verder op te bouwen en onderlinge communicatie te stimuleren.

Resultaat

De teamleden leerden elkaar beter kennen en ontdekten de rijkdom van hun verschillende persoonlijkheden.

Deze workshop biedt houvast voor een team om bepaalde zaken boven te brengen en aan te werken. Leuke opdrachten, niet dwingend of te schools.

P.B., Wellopet

Op zoek naar een teambuilding met impact op de werkvloer?

Ontdek meer over umano BOOST
ontdek BOOST

Hernieuwing adviesraden en participatie in Herne

startpagina > cases

Hernieuwing adviesraden en participatie in Herne

Het gemeentebestuur wil samen met de leden van de huidige adviesraden op zoek naar een nieuwe invulling voor deze burgerparticipatie.

Uitdaging

Het systeem van adviesraden zoals ze op dit moment in gemeentes bestaan is verouderd. De achterliggende doelstelling blijft uiteraard wel belangrijk: inspraak van de burgers in het beleid van de gemeente.

Aanpak

In een eerste deel werd stilgestaan bij de sterktes van de huidige situatie. De focus op wat nu al werkt, zorgde voor een positieve dynamiek.
Na het luisteren naar de wensen en wat er nog ontbreekt, stimuleerden we de deelnemers om creatief te denken en de ideale situatie visueel voor te stellen.

Resultaat

Deze interactieve sessie was een kick-off voor een langer traject om de adviesraden en de burgerparticipatie in Herne te hervormen. Het gemeentebestuur ging aan de slag met de verschillende ideeën.

Dynamische aanpak + interactief!

Viviane Grisez, Herne Solidair

Op zoek naar een ideale manier om je medewerkers, partners of andere stakeholders te betrekken?

Ontdek meer over umano TRAJECT
ontdek TRAJECT

Iets met kunst…

startpagina > cases

Iets met kunst…

Een team van tien personen dat was ontstaan uit een samenvloeiing van twee kleinere teams wilde met een teambuilding focussen op het beter leren kennen van elkaar en elkaars sterktes.

Uitdaging

Vertrouwen in een team ontstaat niet zomaar, maar moet groeien. Voor vertrouwen kan groeien, is een goed basis nodig. Een basiskennis over elkaar.

Aanpak

Het team van KBC Securities Services koos voor onze formule “iets met kunst”. We zorgden voor een verscheidenheid aan opdrachten en reflectie-vragen om elkaar beter te leren kennen, vertrouwen verder op te bouwen en onderlinge communicatie te stimuleren.
Voor het fun-gedeelte creëerden het team onder deskundige begeleiding van Delfine (Art-lab) gezamenlijk een schilderij dat het DNA en de visie van hun team weergaf.

Resultaat

De deelnemers bouwden vertrouwen op en leerden elkaar beter kennen. In de weken na de teambuilding-activiteit merkten de teamleden een meer gemoedelijke sfeer op de werkvloer, meer interacties en meer openheid in de onderlinge communicatie.

Aangename mix van activiteiten, er wordt op toegezien dat je met eenieder interactie krijgt.

Anneleen, KBC Securities Services

Op zoek naar een teambuilding met impact op de werkvloer?

Ontdek meer over umano BOOST
ontdek BOOST

Meer persoonsgerichte zorg

startpagina > cases

Meer persoonsgerichte zorg

Hoe kan je een team zorg- en verpleegkundigen stimuleren om nog meer in te zetten op persoonsgerichte zorg?

Uitdaging

We werden gevraagd om een workshop uit te werken voor een team in WZC Sint-Jozef (Curando-Midden) met als doelstelling het team te stimuleren om meer in te zetten op persoonsgerichte zorg en elkaar daarin ook te versterken.

Aanpak

Voor deze oplossingsgerichte workshop bouwden we verder op de aanwezige kennis van de verpleeg- en zorgkundigen in het team.
We verkenden wat ze nu al deden op vlak van persoonsgerichte zorg, gingen na wat hen kon doen groeien en hoe ze elkaar daarin konden helpen.
Tot slot definieerden we enkele kleine acties die ze meteen in hun dagelijks werk konden uitvoeren en waarop ze elkaar ook konden aanspreken.

Resultaat

De deelnemers kregen kapstokken waaraan ze hun dagdagelijkse taken konden toetsen. En er ontstond een openheid om elkaar hier ook verder in te ondersteunen en te helpen.

Op zoek naar een teambuilding met inhoud?

Ontdek meer over umano BOOST
ontdek BOOST

Interessant, actieve manier, eigen inbreng mogelijk.

Evi Ameele, WZC Sint-Jozef

Samenwerking bij digitale transformatie

startpagina > cases

Samenwerking bij digitale transformatie

Het optimaliseren van de samenwerking tussen verschillende afdelingen bij digitale transformatie.

Uitdaging

Bij de opstart van een digitaal transformatieproject werd een pilootapplicatie rond online beleggen opgezet. Het doel was het optimaliseren van de samenwerking tussen de betrokken afdelingen, zodat de design afdeling het materiaal op ideale wijze kon aanleveren aan de IT-afdeling om zo de ontwikkeling van de applicatie maximaal te faciliteren.

Aanpak

Alhoewel dit IT gedreven project agile werd opgezet, was er initieel een vrij klassieke manier van werken. Om dit te doorbreken werd op twee sporen gewerkt. Enerzijds werden gebruikerstesten opgezet om de applicatie in een vroeg stadium te testen en te kunnen bijsturen. Anderzijds werd samenwerking tussen de medewerkers van de IT- en de UX afdeling gestimuleerd door hiervoor tijd vrij te maken en een design sprint op te zetten waarbij de teams gezamenlijk een prototype uitbouwden dat als basis voor de gebruikerstesten ging dienen.
Op deze manier gingen beide afdelingen veel nauwer met elkaar gaan werken en werd er een snelle wisselwerking gecreëerd tussen verschillende teams.

Resultaat

Door de verschillende medewerkers samen te laten werken aan een prototype waarbij input van iedereen bijdroeg aan de applicatie, steeg het draagvlak voor het hele project. Door het opzetten van gebruikerstesten zijn ook de klanten zeer vroeg betrokken en zorgden zij voor nieuwe input om de applicatie verder te verbeteren. Door ook de medewerkers deze gebruikerstests mee te laten volgen, verhoogden we hun betrokkenheid met de eigenlijke eindklant.

Wil je ook je medewerkers en klanten betrekken bij digitale transformatie?

Ontdek meer over umano TRAJECT
ontdek TRAJECT

Inspraak sportdiensten rond concept “maand van de sportclub”

startpagina > cases

Inspraak sportdiensten rond concept “maand van de sportclub”

We begeleidden Sport Vlaanderen om in cocreatie met de sportdiensten het concept “maand van de sportclub” te herdenken.

Aanpak

In elke provincie werd een brainstorm georganiseerd waarop de verschillende sportdiensten werden uitgenodigd. Deze brainstormsessies hebben tot meer dan 1000 ideeën geleid die konden opgedeeld worden in 7 clusters.
Een maand later vormden deze clusters en de bijhorende ideeën de basis voor een prototyping-workshop voor een groep vertegenwoordigers van sportdiensten uit alle provincies. In een eerste fase werden de ideeën beoordeeld op vlak van originaliteit en uitvoerbaarheid. De originele ideeën die op korte termijn realiseerbaar leken, werden die dag verder uitgewerkt. De originele ideeën die eerder op langere termijn realiseerbaar waren, zullen de basis vormen voor het actieplan om het volledige concept “maand van de sportclub” te herdenken.

Resultaat

De uitgewerkte projectfiches en de quick-win-actieplannen werden gedeeld met alle betrokkenen en het eerste resultaat van deze quick-wins zal zichtbaar worden tijdens de volgende “maand van de sportclub”.
De verdere uitwerking van de het langetermijn-actieplan zal gebeuren via een interne werkgroep waar zowel Sport Vlaanderen, de sportdiensten als de sportfederaties zullen vertegenwoordigd zijn.

Veel afwisseling, to the point. We werden snel en doelgericht aan het werk gezet met ruimte voor eigen inbreng.

K.V.S., sportfunctionaris

Op zoek naar een ideale manier om je medewerkers, partners of andere stakeholders te betrekken?

Ontdek meer over umano TRAJECT
ontdek TRAJECT

Optimalisatie organisatieprocessen

startpagina > cases

Optimalisatie organisatieprocessen & business coaching

Traject met focus op optimalisatie van de bedrijfsprocessen, uitdenken en implementeren van een nieuw businessplan en coachen van de leidinggevende in de verdere bedrijfsvoering.

Aanpak

Mensana was op zoek naar ondersteuning bij het optimaliseren van de organisatieprocessen, het mee uitdenken en implementeren van een nieuw businessplan, en coaching van de leidinggevende in de verdere bedrijfsvoering.
Om het bedrijf goed te leren kennen, liepen we gedurende een paar weken mee in de organisatie. We kregen inzage in de bestaande processen, interviewden alle medewerkers en kregen zicht op wat er goed liep en wat er beter kon. Deze analyse leidde tot een adviesrapport, een hertekening van een aantal organisatieprocessen en een reorganisatie in het bedrijf.
Na deze reorganisatie bleven we nog even aan boord en ondersteunden we de nieuwe leidinggevende bij de opmaak van een herwerkt businessplan in co-creatie met de medewerkers.
Daarnaast coachten we de leidinggevende op vlak van communicatie met zaakvoerders of CEO’s om, volgens het nieuwe businessplan, ook beter te kunnen inzetten op het bedrijfslieven en nieuwe bedrijven als klant aan te kunnen trekken.

Business coaching

Na afronding van het umanoTRAJECT, kregen we de vraag om de leidinggevende verder te coachen.
We fungeerden als klankbord en lieten haar groeien in haar rol. Met het businessplan als kompas zorgden we ook voor begeleiding bij het opstarten van nieuwe initiatieven en partnerships.

Op zoek naar een traject om je bedrijf terug op de rails te krijgen of nood aan business coaching?

Ontdek meer over umano TRAJECT of umano COACHING
ontdek traject
ontdek coaching

Als leidinggevende kun je al snel vervallen in het operationele, verdrinken zelfs en de missie en visie uit het oog verliezen.
Als coach daagt Karen me uit elke beslissing af te toetsen of die wel in het grote kader past en ze helpt me herinneren dat die beslissingen er ook moeten komen.  Binnen een coördinerende functie is het tevens van belang aan zelfzorg te doen, we zijn de stuwende kracht binnen de organisatie en met een lege batterij kom je nergens.  Karen coacht mij dan ook dusdanig dat de taken zo efficiënt en prioritair mogelijk verlopen, een spiegel af en toe kan nooit geen kwaad.  Het heeft mij alvast geholpen mezelf te ontplooien en de kunst te ontdekken hoe rustig te blijven in deze wervelstorm die ondernemen is.
 
Windy Lycke, Mensana

UX optimaliseren door klantgerichtheid

startpagina > cases

UX optimaliseren door klantgerichtheid

Engie Electrabel wilde voor zijn B2B klanten een oplossing uitwerken om op digitale wijze offertes te kunnen aanvragen. Wij stonden in voor de volledige gebruikerservaring van deze nieuwe applicatie.

Aanpak

Wij werden vrij laat in dit project betrokken waardoor de aangereikte oplossingen voor de eindklant reeds sterk gestuurd werden vanuit business noden en IT beperkingen. Daarom werd de focus gelegd op het optimaliseren van de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid, binnen de opgelegde beperkingen.

Door het inlassen van frequente gebruikerstesten/gebruikersonderzoek kwamen de echte pijnpunten van de klanten naar boven die de opgelegde concepten een andere richting uitstuurden. Op een vrij korte doorlooptijd werd zo de strategie achter het project sterk bijgestuurd door input vanuit de klanten.

Resultaat

Door in te zetten op de principes van concept -> prototype -> validatie is er een oplossing opgezet die gedragen is door zowel business als de klant. We hebben ervoor gekozen om de interne discussie te minimaliseren en te focussen op hoe de uiteindelijke eindklant dit zou ervaren. Op deze manier werd er intern een breder draagvlak gecreëerd voor een oplossing die aansluit op de noden van de klant.

project in opdracht van Springbok Agency

Wil je ook je medewerkers en klanten betrekken bij digitale transformatie?

Ontdek meer over umano TRAJECT
ontdek TRAJECT
12

Wil je zelf aan de slag om de betrokkenheid van je medewerkers te verhogen ?

Download dan onze whitepaper. Deze bevat 20 pagina’s vol handige tips en praktijkvoorbeelden hoe je de betrokkenheid kan verhogen.

download whitepaper
artikels
  • #8 – Nexxworks – in gesprek met CEO en medewerker
  • #7 – Netcure – in gesprek met de CEO
  • #6 – BOSS paints – in gesprek met een medewerker
  • #6 – BOSS paints – in gesprek met de CEO
  • #5 – Torfs – in gesprek met een medewerker
  • #5 – Torfs – in gesprek met de CEO
  • #4 – JSM Communications – in gesprek met een medewerker
  • #4 – JSM Communications – in gesprek met de CEO
  • #3 – BD Benelux – in gesprek met een medewerker
  • #3 – BD Benelux – in gesprek met de General Manager
  • #2 – Foreach – in gesprek met een medewerker
  • #2 – Foreach – in gesprek met de CEO
  • #1 – EASI – in gesprek met een medewerker
Uw data

privacy verklaring

algemene voorwaarden

Onze locatie

Deinsesteenweg 73

9770 Kruisem

België

Contacteer ons

hello@umano.be

tel. 0479 30 27 65

Volg ons

  Linkedin

  Twitter

  Facebook

  Instagram

Umano maakt gebruik van cookies om je website-ervaring te optimaliseren. Door verder te surfen, ga je akkoord met ons cookiebeleid. akkoord
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT